Categorieën
Algemeen

Het effect van soja op hormonen

Er is regelmatig wat discussie over soja. Is soja nu wel gezond of niet? Mag je sojamelk aan je baby geven of doe je dat beter niet? En…  krijgen mannen nu wel of geen borsten van soja?

Soja is gezond als je het beperkt tot 2 porties bedacht. Die conclusie brengt de meeste gemoederen wel weer tot bedaren. Maar direct steekt een andere kwestie de kop op. Hoe verhoudt soja zich tot hormonen als testosteron en cortisol?

 

Isoflavonen

Soja en hormonenEr is in de afgelopen jaren heel wat onderzoek gedaan naar soja. Daarbij werd gekeken naar de stoffen in soja en wat het effect van die stoffen zijn op het menselijk lichaam. De bekendste stof uit soja zijn isoflavonen. Dit zijn stoffen die op oestrogeen lijken en die bij vrouwen de overgang zouden kunnen verlichten, maar ook borstkanker zouden kunnen veroorzaken én bij mannen zelfs tot borstontwikkeling kunnen zorgen.

Inmiddels is door onderzoek duidelijk dat deze effecten niet voorkomen als er een beperkte inname van 2 porties soja per dag wordt genuttigd.

Er is ook veel geschreven over hoe soja de opname van mineralen in de weg zou zitten. Inmiddels is gebleken dat dit ook allemaal wel meevalt. Het advies van 2 porties per dag is dus afdoende.

 

Soja in je eiwitshake?

Sporters gebruiken vaak eiwitshakes om spiergroei en –herstel te bevorderen. In een onderzoek naar het effect van eiwitten op het testosteron kreeg een deel van de onderzochten deel soja-eiwitten, weiproteïne en een placebo van koolhydraten. Deze drie leverden ieder 80 calorieën aan de sporters en werden een half uur voor de workout ingenomen. Vervolgens trainen de onderzochten hetzelfde. Voor, tijdens en na het trainen werden de gehalten van testosteron en cortisol gemeten.

Testosteron zorgt voor de opbouw en het herstel van spieren, cortisol breekt juist spieren af om ze als energie te verbranden. Cortisol is een stresshormoon, verwant aan adrenaline.

 

Conclusies uit het onderzoek

Effect op testosteron

De gehalten testosteron stegen tijdens de workout. Na de workout bleef bij de weiproteïne en de pacebo het niveau van testosteron lange tijd hoog. Bij soja werd het al na 5 minuten aanmerkelijk lager en dit nam tot een half uur alleen maar sterker af. Na 1 uur waren de drie groepen weer gelijk aan elkaar.

De onderzoekers geven aan dat je dit niet kunt toeschrijven aan de isoflavonen uit soja-eiwitten. Want in eerdere onderzoeken is al aangetoond dat die geen effect hebben op het testosterongehalte. Waar dit dan wel op gebaseerd moet worden, wordt nog verder onderzocht.

Effect op cortisol

Tijdens het meten van het cortisolgehalte werd een bijzondere ontdekking gedaan met betrekking tot de koolhydraten-placebo: deze blijken positief te werken om het cortisolgehalte laag te houden. Koolhydraat-placebo’s kunnen dus spierafbraak voorkomen. Dat is handig om te weten als je weer een eiwitshake maakt. Zorg dat er dan ook wat koolhydraten bij zitten!

 

Het mag duidelijk zijn dat soja nog altijd een positief effect heeft. Je moet wel voorzichtig zijn met de inname en de 2 porties per dag niet overschrijden. Ook bij het sporten kun je prima shakes op basis van soja-eiwit nemen. Doe hier vooral wat koolhydraten bij om te zorgen dat cortisol niet je spieren af gaat breken.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *