Categorieën
Algemeen

Het effect van soja op hormonen

Er is regelmatig wat discussie over soja. Is soja nu wel gezond of niet? Mag je sojamelk aan je baby geven of doe je dat beter niet? En…  krijgen mannen nu wel of geen borsten van soja?

Soja is gezond als je het beperkt tot 2 porties bedacht. Die conclusie brengt de meeste gemoederen wel weer tot bedaren. Maar direct steekt een andere kwestie de kop op. Hoe verhoudt soja zich tot hormonen als testosteron en cortisol?

 

Isoflavonen

Soja en hormonenEr is in de afgelopen jaren heel wat onderzoek gedaan naar soja. Daarbij werd gekeken naar de stoffen in soja en wat het effect van die stoffen zijn op het menselijk lichaam. De bekendste stof uit soja zijn isoflavonen. Dit zijn stoffen die op oestrogeen lijken en die bij vrouwen de overgang zouden kunnen verlichten, maar ook borstkanker zouden kunnen veroorzaken én bij mannen zelfs tot borstontwikkeling kunnen zorgen.

Inmiddels is door onderzoek duidelijk dat deze effecten niet voorkomen als er een beperkte inname van 2 porties soja per dag wordt genuttigd.

Er is ook veel geschreven over hoe soja de opname van mineralen in de weg zou zitten. Inmiddels is gebleken dat dit ook allemaal wel meevalt. Het advies van 2 porties per dag is dus afdoende.

 

Soja in je eiwitshake?

Sporters gebruiken vaak eiwitshakes om spiergroei en –herstel te bevorderen. In een onderzoek naar het effect van eiwitten op het testosteron kreeg een deel van de onderzochten deel soja-eiwitten, weiproteïne en een placebo van koolhydraten. Deze drie leverden ieder 80 calorieën aan de sporters en werden een half uur voor de workout ingenomen. Vervolgens trainen de onderzochten hetzelfde. Voor, tijdens en na het trainen werden de gehalten van testosteron en cortisol gemeten.

Testosteron zorgt voor de opbouw en het herstel van spieren, cortisol breekt juist spieren af om ze als energie te verbranden. Cortisol is een stresshormoon, verwant aan adrenaline.

 

Conclusies uit het onderzoek

Effect op testosteron

De gehalten testosteron stegen tijdens de workout. Na de workout bleef bij de weiproteïne en de pacebo het niveau van testosteron lange tijd hoog. Bij soja werd het al na 5 minuten aanmerkelijk lager en dit nam tot een half uur alleen maar sterker af. Na 1 uur waren de drie groepen weer gelijk aan elkaar.

De onderzoekers geven aan dat je dit niet kunt toeschrijven aan de isoflavonen uit soja-eiwitten. Want in eerdere onderzoeken is al aangetoond dat die geen effect hebben op het testosterongehalte. Waar dit dan wel op gebaseerd moet worden, wordt nog verder onderzocht.

Effect op cortisol

Tijdens het meten van het cortisolgehalte werd een bijzondere ontdekking gedaan met betrekking tot de koolhydraten-placebo: deze blijken positief te werken om het cortisolgehalte laag te houden. Koolhydraat-placebo’s kunnen dus spierafbraak voorkomen. Dat is handig om te weten als je weer een eiwitshake maakt. Zorg dat er dan ook wat koolhydraten bij zitten!

 

Het mag duidelijk zijn dat soja nog altijd een positief effect heeft. Je moet wel voorzichtig zijn met de inname en de 2 porties per dag niet overschrijden. Ook bij het sporten kun je prima shakes op basis van soja-eiwit nemen. Doe hier vooral wat koolhydraten bij om te zorgen dat cortisol niet je spieren af gaat breken.

 

Categorieën
Algemeen

Eiwitten in sojaproducten

Soja wordt veel gebruikt in vleesvervangers. Duurzame soja is afkomstig van de sojaboon. De sojaboon is een peulvrucht. Daar wordt onder meer sojaolie van gemaakt. Maar ook veel andere producten. Soja is bijzonder rijk aan eiwitten en onverzadigd vet. Onverzadigde vetten zijn goede vetten. Ze helpen je gezond te blijven.

 

Schijf van Vijf

Veel sojaproducten vallen in vak drie van de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Dit is hetzelfde vak waar vlees, zuivel, ei, vis en vleesvervangers in zitten. Je kunt van soja dus ook sojaolie maken, welke weer onder schijf vier weg te schrijven is. In vak vier zitten oliën en vetten. Sojaolie is een goede olie, waarin je prima kan bakken en braden.

 

Sojaproducten in vak 3

Er zitten meerdere sojaproducten in vak 3 van de Schijf van vijf, waaronder:

  • sojadrink: een drank die uit gekookte en gepureerde sojabonen bestaat
  • tofú: gemalen sojabonen die met een zuursel worden gestremd tot een vast product;
  • vleesvervangers op basis van eiwitten in soja;
  • tempé: de koek van sojabonen die zachtgekookt zijn. Vanwege de behandeling met een schimmel heeft tempé een lichtzure smaak.

Gezondheid

Zoals gezegd is soja rijk aan plantaardige eiwitten en onverzadigde vetten. Calorieën zijn opgebouwd uit koolhydraten, vetten en eiwitten. Eiwitten – ook uit soja – zorgen voor aminozuren, welke helpen om eiwitten te bouwen in lichaamscellen. Dat is goed voor de ontwikkeling van cellen. Het zorgt voor een betere bloedstroming door het lichaam en houd je dus gezond.

Wanneer producten op basis van soja gemaakt zijn, bevatten ze vaak al veel eiwitten en onverzadigde vetten. Het is echter ook zaak dat de producten voldoende vitamine B1 en ijzer bevatten. Dat zijn vitaminen die in gewoon vlees voorkomt en die je als vegetariër dus niet binnenkrijgt.

 

Koemelkallergie

Wanneer je te kampen hebt met een koemelkallergie werken sojaproducten ook. Je kan dan sojadrink nemen, zoals melk en yoghurt op basis van soja. Die is intussen in veel verschillende smaken te verkrijgen. Je kunt deze melkproducten ook gebruiken als basis voor andere gerechten, zoals pannenkoeken of lasagne. Sojamelk is vaak zoeter dan gewone melk. Kinderen vinden het vaak

 

Etikettering

Vanaf december 2014 is een wet aangenomen in Europa die voorschrijft dat op alle producten dient te staan welke soort olie gebruikt is. Denk hierbij aan olijfolie, palmolie en sojaolie. Nieuwe producten moesten al voor 2014 aan die eis voldoen.

De reden is dat soja genetisch gemodificeerd kan zijn. Wanneer dat het geval is, dient men daarvan af te weten en dus moeten fabrikanten daar melding van maken op het etiket.

 

Biologische keurmerken

Wanneer je niet wil dan soja genetisch gemodificeerd is, kun je kiezen voor een sojaproduct met biologisch keurmerk. Deze producten zijn niet genetisch gemodificeerd.

 

Duurzaamheid

Het telen van sojabonen behoeft weinig kunstmest of bestrijdingsmiddelen. Soja wordt vooral uit Zuid-Amerika geïmporteerd en belast daardoor het milieu meer dan andere producten die dichterbij huis worden geteeld. Denk aan raapzaad of aan erwten. Daarbij speelt het een rol dat de teelt vaak ontbossing oplevert, omdat oerwoud gekapt wordt om plaats te maken voor plantages. Ook ontstaan zo erosie, verwoestijning en dergelijken.

Om te voorkomen dat dit gestimuleerd wordt, zijn er duurzame projecten. Hierbij wordt alleen soja gekocht van boeren met aandacht voor het milieu. De meeste vleesvervangers zijn gemaakt van duurzame soja.

Groene soja is soja die voldoet aan de criteria van de organisatie WNF (Wereld Natuurfonds) en de Zwitserse COOP-supermarkten. De soja gaat niet ten koste van het milieu. Groene soja vind je in sojaproducten en veevoer, onder meer voor koeien.

Duurzame soja voor koeien in veevoer

Categorieën
Algemeen

Sojaproducten passen binnen het eiwitdieet

Mensen met overgewicht zoeken steeds vaker naar manieren om snel af te vallen en toch lekker te kunnen blijven eten. Goed nieuws voor vegetariërs. Het eiwitdieet is geschikt voor vegetariërs, omdat vleesvervangers op basis van soja heel veel eiwitten bevatten. Denk bijvoorbeeld aan de hamburgers en groenteballetjes die in de supermarkt te verkrijgen zijn: deze producten bestaan voor een groot deel uit natuurlijke eiwitten.

Waarom is het zo goed om met een eiwitdieet af te vallen en welk voordeel hebben vegetariërs daarbij?

 

Het eiwitdieet

Een eiwitdieet stimuleert het nuttigen van eiwitten. Maar wat is het eiwitdieet dan eigenlijk? Eiwitten (ook wel proteïnen of proteïnes genoemd) zijn bouwstoffen die je lichaam nodig heeft om spieren te herstellen en spiermassa aan te maken. Dat is de voornaamste activiteit van eiwitten. Ook hebben eiwitten een positief effect op de verbranding van vet. Juist vanwege het feit dat ze helpen om spieren sneller te herstellen en spieren aan te maken, zijn ze moeilijk af te breken door je lichaam. Ze kosten dan ook veel energie. Die energie wordt verbrand en dat geldt dus ook voor lichaamsvet. Afvallen met een eiwitdieet werkt wat dat aangaat twee kanten op:

  1. Je verbrandt vet met de spieren die je aanmaakt en de spiermassa die wordt gecreëerd;
  2. Van zichzelf zijn eiwitten moeilijk af te breken en kosten ze dus heel veel energie van je lichaam.

 

Eiwitten zitten in vlees

Vleesvervangers in het eiwitdieetOnder mensen die vlees eten is het eiwitdieet ook erg populair. Dierlijke eiwitten zitten natuurlijk in tal van soorten vlees, vis en gevogelte. Rundvlees en varkensvlees zijn bijvoorbeeld eiwitrijk, maar zeker kip, kalkoen en eend bevatten veel eiwitten. Er zijn ook veel vissoorten, waaronder tonijn en forel, die heel veel eiwitten in zich hebben. Bijzonder populair onder mensen die willen afvallen dus.

Maar de soja-industrie is ook erg gelieerd aan het eiwitdieet. In veel soja-producten zitten namelijk tal van eiwitten verwerkt. Om een voorbeeld te geven: waar veel producten eiwitten en koolhydraten bevatten in een verhouding die niet erg gezond is (meer koolhydraten dan eiwitten) is dat bij soja-producten niet het geval. Koolhydraten komen hier wel bij kijken, maar er zitten naar verhouding veel en veel meer eiwitten in dan in vlees.

Dus we kunnen gerust stellen dat vegetariërs die vlees vervangende producten op soja-basis eten, erg eiwitrijk bezig zijn.

 

Diverse sojaproducten

Alpro bevat veel eiwitDe sojaboon is van zichzelf eiwitrijk en daardoor sijpelen al die eiwitten direct door naar de producten die op basis van soja worden gemaakt. Dat geldt niet alleen voor de vlees vervangende industrie, maar ook voor soorten zuivel op sojabasis. Sommige mensen hebben lactose intolerantie of kinderen met koemelkallergie. Zij drinken dan ook vaak een melk vervangend product op basis van soja. Denk aan Alpro. Hierin zitten veel sojabonen verwerkt en deze melk is dus eiwitrijk. Nog meer eiwitten dan in gewone zuivelproducten.

 

Vegetariërs halen hier veel voordeel uit

Eiwitdieet op basis van sojaJe kunt dus wel stellen dat vegetariërs – en zeker vegetariërs die melk op sojabasis drinken – een groot voordeel hebben ten opzichte van vleeseters. Zij krijgen veel meer eiwitten binnen. Door hier op een verantwoorde en juiste manier mee om te gaan is hier nog meer voordeel uit te halen en kan iemand die veel sojabonen eet, heel veel gewicht verliezen. Het eiwitdieet is een apart dieet, maar met een beetje aanpassing is het juist door vegetariërs erg succesvol te gebruiken. Heb je al eens geprobeerd af te vallen en wilde het toen niet lukken? Het kan zijn dat je voedingsgewoontes niet goed pasten bij het eiwitdieet. Probeer het nu nog eens met de kennis die je middels dit artikel hebt opgedaan. Grote kans dat je een stuk succesvoller zult zijn dankzij het gebruik van veel sojaproducten.

Categorieën
Algemeen

Sojaproducten steeds meer in trek

In de supermarkt neemt het aantal sojaproducten steeds meer toe. Als antwoord op de bio-industrie en de plofkip komen er in Nederland meer en meer vegetariërs bij. En dat vraagt om meer aanbod. Daardoor wordt er alles op alles gezet om meer soja te maken. Zoals op deze website te lezen valt zijn er duurzame projecten opgezet in onder meer Brazilië en Argentinië om soja te produceren. Met die ketens is het mogelijk om meer en meer sojaproducten te lanceren.

Fabrikanten doen er alles aan om gewoon vlees zoveel mogelijk na te bootsen, maar dat blijkt niet meer nodig. Veel fabrikanten gaan ook hun eigen weg in en komen met groenteburgers, groentesnchnitzels en groenteballetjes.

Ook voor barbecues en gourmet is er veel te vinden op het gebied van soja. Hieronder enkele producten uit de supermarkten, zoals die vandaag de dag te vinden zijn.

 

Tivall

Tivall vegetarischHet merk Tivall van Albert Heijn maakt allerlei heerlijke sojaproducten. Op deze afbeelding zijn bijvoorbeeld heerlijke wokstukjes terug te zien. Hoewel de basis van deze producten soja is, zit er ook veel groenten doorheen, zoals maïs en spinazie. Die producten maken het mogelijk het stukje voeding stevig en krokant te maken.

Tivall is erin geslaagd om variatie aan te brengen, niet alleen in vorm, maar ook in smaak. Daarmee kunnen feesten zoals Kerst en Pasen ook voor vegetariërs een groot succes zijn. Zij hoeven niet alleen maar groenten en fruit te eten, of zich op de salades te storten, maar kunnen gewoon mee eten met de vleeseters.

Behalve wokgroenten geeft Tivall ook variaties uit op het gebied van gehakt en hamburgers.

 

Vivera

Ook het merk Vivera doet haar uiterste best om te voorzien in een zo breed mogelijk scala aan vegetarische vernspaeringen. Zoals deze hamblokjes, die bijna niet van echt te onderscheiden zijn.

Soja vormt wederom de basis, maar ook andere voedingsmiddelen zijn gecombineerd in dit product. Vivera is een merk dat steeds weer op zoek gaat naar nieuwe smaken en variaties van vleesvervangende voeding.

De sojabonen komen daarbij goed van pas.

Los van de algemene vervangers, zoals hamburgers en worstjes, heeft Vivera ook Japanse en Chinese gerechten in de aanbieding. Zoals de basis om teriyaki te maken, bijvoorbeeld. Daarmee wordt een heel nieuwe dimensie toegevoegd aan het vegetarische eten.

 

De Vegetarische Slager

Een ander groot succes in de supermarkt is de Vegetarische Slager. De Vegetarische Slager maakt geen gebruik van vlees, maar van sojaproducten en het lukt hem om heel veel producten na te bootsen. Zo gaat de Vegetarische Slager verder dan Vivera en Tivall, door niet alleen met vlees te komen (zoals schnitzels, gehakt, ballen, hamburgers en worstjes), maar door ook met kipkerriesalade en beenhamsalade te komen voor brood.

Wie de Vegetarische Slager eenmaal op zijn bord gehad heeft weet het zeker: de Vegetarische Slager heeft een grote passie voor zijn werk en doet er alles aan om de vegetariër een smaaksensatie van jewelste te bezorgen.

Vegetarische Slager

De opvatting van de Vegetarische Slager is dan ook dat vleesvervangende producten een smaaksensatie moeten opleveren. En niet zomaar een vervangend middel moeten zijn voor vlees. Op de website van de Vegetarische Slager vind je hier meer informatie over.

 

Vegetarische recepten

Tegenwoordig is het voor vegetariërs helemaal niet meer zo moeilijk om recepten te vinden. Het internet staat er vol mee. Hoewel de meeste recepten gebaseerd zijn op soja en groenten, hoef je dus niet meer alleen met tofoe uit de voeten. De soja-industrie beleeft steeds hogere hoogten en dat is te merken in het aanbod vleesvervangers en recepten.